Перспективи інтегрованого управління кордонами обговорили на українсько-румунському кордоні
У Чернівцях відбулося виїзне засідання Комітету з питань інтеграції України до ЄС, у якому взяли участь також урядовці та представники громадянського суспільства.
Напередодні учасники засідання відвідали пункти перетину кордону з Румунією Дяківці, Порубне та Красноїльськ і обговорили виклики та можливості щодо підвищення пропускної спроможності і модернізації прикордонної інфраструктури, перспективи здійснення спільного контролю на українсько-румунському кордоні, реформування митної системи відповідно до норм ЄС, повідомили у Комітеті з питань інтеграції України до ЄС.
У контексті інтегрованого управління кордонами (УІК) та інтеграції України до ЄС ішлося про перегляд, оновлення і продовження чинної Стратегії УІК до 2027 року, моніторинг виконання нового плану заходів із впровадження Стратегії ІУК, а також врахування конкретних і вимірюваних індикаторів та показників.
«Кордон має для нас критичне значення під час війни. Румунський напрямок став особливо важливим після проблем на інших ділянках кордону з державами Євросоюзу. Ми бачимо, що кількість пропускних пунктів зростає, але проблем, на жаль, не меншає. Особливо це стосується вантажних перевезень. Учора ми знову стали свідками кількакілометрової черги, в якій порожні вантажівки проводять по дві доби. Ті, які внесені до електронної черги, все одно чекають тижнями в інших місцях. Це неприйнятна ситуація, і я рада, що нам знову вдалося зібрати разом парламентарів, урядовців, наших європейських партнерів, представників місцевої влади та громадянського суспільства, щоб знайти спільні відповіді на ці складні питання», – сказала голова Комітету з питань інтеграції України до ЄС Іванна Климпуш-Цинцадзе, зазначивши, що Стратегія управління кордонами потребує суттєвого оновлення, у тому числі з огляду на очікуваний початок переговорів про вступ України до ЄС і нові виклики.
Голова комітету також вважає, що, виходячи з наших стратегічних пріоритетів, заклади вищої освіти, які готують фахівців для кордонів, повинні впровадити навчальні курси, які б готували спеціалістів із врахуванням європейських підходів, правил і практик.
Перший заступник голови Комітету Вадим Галайчук наголосив на важливості злагодженої взаємодії та відповідності очікувань України і європейських партнерів стосовно більш ефективного контролю за проходженням людей, транспорту і товарів через пункти пропуску та подальшої розбудови прикордонної інфраструктури.
«Необхідно більш детально вивчати потреби України і потенційні можливості фінансового залучення проєктів міжнародних та європейських партнерів», – зазначив Вадим Галайчук.
На пункті пропуску Дяківці-Раковець під час візиту виявилось, що інфраструктура пунктів пропуску на українській і румунській ділянці не є стандартизованою, оскільки висота споруд, через які здійснюється проходження вантажного автомобільного потоку є різною, що, своєю чергою, унеможливлює перетин кордону у цьому пункті пропуску великогабаритного транспорту. Також він окремо зосередив увагу на важливості розвитку потенціалу транспортного сполучення, зокрема, залізничного, з метою розвантаження існуючої транспортної прикордонної інфраструктури.
Членкиня Комітету Олена Вінтоняк наголосила на важливості отримання від наших європейських партнерів спеціалізованого обладнання на пункти пропуску для виявлення порушень у сфері перевезення вантажів, його введення в експлуатацію та сервісного обслуговування.
Слід зауважити, що зустріч у Чернівцях відбулася за сприяння Консультативної місії ЄС в Україні (КМЄС).
Заступниця голови Консультативної місії ЄС в Україні Мора О'Cалліван зазначила, що КМЄС пишається можливістю сприяти цьому важливому візиту Комітету ВР з питань інтеграції України в ЄС до Чернівецької області:
«Наші спільні візити є вкрай необхідними, щоб виявити реальні потреби на пунктах пропуску і, відповідно, визначити, яким чином ми можемо ці потреби задовольнити. Адже пункти перетину кордону України це ті важливі точки, що з'єднують її з Європейським Союзом».
Начальник відділу інтегрованого управління кордонами КМЄС в Україні Йорг Айнеманн сказав, що візит знаменує собою продовження зусиль Місії з підтримки інтеграції України в ЄС, приділяючи особливу увагу покращенню управління кордонами та інфраструктури:
«Наші спільні досягнення, такі як впровадження «Шляхів солідарності» та розробка Плану облаштування прикордонної інфраструктури вздовж українсько-румунського кордону, є свідченням того, чого ми можемо досягти завдяки співпраці та спільному баченню».
Нагадаємо, на початку квітня Кабмін ухвалив постанову, яка дозволить відкрити новий пункт пропуску між Україною та Румунією «Біла Церква – Сігету Мармацієй».
Тиждень тому, Grampet Group, лідер приватних залізничних вантажних перевезень у Румунії, оголосив про завершення будівництва та початок випробувань найбільшого перевантажувального терміналу для перевалки сільгосппродукції в Європі. Термінал розташований у Дорнеште (повіт Сучава), на кордоні з Україною, і є стратегічним пунктом зі спрощення руху вантажів до порту Констанца. Термінал надає змогу транспортувати 240 тис. тонн зерна на місяць. Його проєктна потужність становить 3 млн тонн зерна на рік.