Бум на українські вишиванки у Британії
З Ольгою фотографинею-українкою, яка мешкає в Йорку, ми стоїмо біля вітрини крамниці одного з брендів для середнього класу. Ми роздивляємось із нею одяг на манекенах — він білий, лляний із вишивкою білим по білому.
«Знаєш, зустріла нещодавно одну британку. Вона була вбрана у подібну сорочку і питаю її, нащо вона одягла вишиванку? А вона мені відповідає «яка вишиванка, це Zara!», – каже Ольга, клацаючи фотоапаратом вітрину.
Я зауважую, що й справді «вишиванок» на британців побільшало, тож я вирішила зробити рейд по магазинах одягу найбільш популярних марок, аби зрозуміти чи справді у Британії Україна стала модною.
У флагмані мас-маркету — Marks and Spencer, як завжди людно. Цю марку полюбляють жінки у віці або ті, які дотримуються класичного стилю. У жіночому відділі відразу кілька колекцій з вишиваними візерунками в українському стилі. Цей стиль тут називають богемським — бо сюди він прийшов із сучасної Чехії. Однак, те, що такий одяг набув української орнаментів — впадає в око будь-якому знавцю Східної Європи.
У популярному Monsoon, який в кожній колекції має орієнтальну індійську вишивку, сорочки білим по білому або біло-блакитні із традиційними взорами зірок і ромбів з українського Полісся.
І навіть у найдешевшому — Primark – довгі лляні плаття із чорними квітами на рукавах. Я роздивляюсь одне з них і не помічаю, як до мене наближається продавчиня.
«Залишились лише маленькі розміри, вашого нема» — неочікувано відрізає вона.
Я цікавлюсь, чому так сталось.
«Це дуже популярна модель, швидко розібрали» — дівчина поправила тремпелі і пішла геть.
Україна не сходить зі шпальт газет. Війна, яка відбувається так далеко від Британії, зачіпає більшість населення. І навіть попри те, що надворі літо і місцевим мешканцям не надто хочеться чути погані новини з-за кордону — більшість в курсі новин з України. Не дивно, що навіть підсвідомо Україна проникає в британське суспільство. І з’являється в гардеробі місцевих мешканців.
Читайте також: У Канаді новонародженим українцям даруватимуть вишиванку
На суботньому мітингу біля мерії Йорка українці привертали увагу перехожих до екоциду на Херсонщині. У цей час гурт британок поважного віку з паперовими пакетами з магазинів спинився навпроти протесту. Несподівано вони вигукують українською «Слава Україні!». Одна з пані вбрана у вишивану сукню — навряд вона планувала іти на український мітинг, радше на здибанку з подругами.
Традиційно тренди мас-маркету задають бренди, які орієнтуються на заможний прошарок населення. З 2022 року вони часто обирали українську тематику своїх колекцій. А ще ці компанії постійно жертвують кошти організаціям з допомоги Україні. LVMH, якому належать бренди Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Stella McCartney з лютого 2022 року передав 5 мільйонів євро Червоному Хресту. Chanel – 2 мільйони євро ООН та Care International для допомоги українським біженцям і дітям. Burberry закрив усі свої три магазини в Росії і передав засекречену суму Українському відділенню Червоного Хреста. Balenciaga, Versace, Prada, Valentino, Gucci, Pinko – всі передали кошти в ООН і ЮНІСЕФ для українців. «Louis Vuitton в партнерстві з ЮНІСЕФ терміново надає кошти, щоб якнайшвидше вони дістались адресатів в Україні» — це одне серед повідомлень в інстаграмі компанії.
Звісно, така залученість в гуманітарних програмах для України не могла не відобразитись в роботі — на подіумах прет-а-порте почали з’являтись «українські» колекції.
А на Лондонському тижні моди цього року свої колекції представили й українські дизайнери. Фролов, Ксенія Шнайдер і Паскаль були запрошені організаторами одного з найкреативніших фешн-віків — їхні колекції здебільшого сподобались критикам.
Україна крокує світовими подіумами, Україною надихаються, в неї вбираються щодня. Україну тепер неможливо знищити — бо вона всюди.
Читайте також: «Вишиванка – це наснага і емоції»: представники ЄС в Україні розповіли, що для них означає вишиванка