Російські газ та зерно їдуть до ЄС, доки в Польщі блокують кордон з Україною

13 Березня 2024, 14:15
Російські газ та зерно їдуть до ЄС 4761
Російські газ та зерно їдуть до ЄС

Про блокування українсько-польського кордону та акції протесту польських фермерів начувані всі. Розсипане зерно, кілометрові черги фур, порожні пункти пропуску, образи на адресу українців, які нібито торпедують польську економіку. 

Район Закордон поїхав трохи далі, ніж прикордоння – на північ Польщі, до кордону з Калінінградською областю РФ. Жодного блокпосту польських фермерів тут ми не зустріли, як палених шин чи гасел про заборону імпорту російських товарів до Польщі та ЄС.

Натомість залізничні колії забиті вагонами РЖД – «Руской железной дорогі».

Далі про те, що ми побачили на кордоні ЄС та Росії і як стали особами, які загрожують національній безпеці Польщі.

Дорогою на північ Польщі бачимо протести фермерів, які блокують і переходи  на кордоні, і дороги поблизу Варшави.

Їхні трактори 6 березня до столиці не пустили, тож вони блокували траси та під'їзди до міст.

Обганяючи одну з колон, побачили гасло польських протестів: «Українське смеце труїть наших дзецей» – «Українське сміття, тобто зерно труїть наших дітей».

Блоковані дороги змінюють наші плани і ми опиняємося у місті Бранєво.

Дивіться також: Розсипане зерно: зрозуміти чи ненавидіти поляків 

Це майже узбережжя Балтики, містечко за 6 км від російського кордону. Зауважую велику кількість магазинів відомих брендів одягу. Виявляється, це не тільки для 16 тисяч населення Бранєва, а для «руссо туристо», які раніше приїздили сюди на закупи.

З осені 2023 року автомобільний перехід «Мамоново» закритий, там нині протитанкові їжаки та бетонні загородження. На вокзалі також гуляє вітер – з тупикової гілки щодня тут тільки чотири пасажирські рейси.

Натомість помічаємо жвавий рух на залізничній станції. Тут сотні вагонів для сухих вантажів, цистерни, а тепловози маневрують біля терміналу перевантаження та гігантських насипів вугілля. Життя кипить.

Поруч із залізницею помічаємо офіс підприємства «CarGosped». Це дочірня фірма польської залізниці, яка надає послуги перевалки вантажів та вугілля. Зауважимо, що у цьому регіоні Польщі немає вугільних басейнів, тож гори цих корисних копалин імпортовані. Євросоюз заборонив імпорт російського вугілля ще навесні 2022 року, але згодом Єврокомісія дозволила транзит вугілля у треті країни. Восени 2023 року у Польщі спалахнув скандал: депутат тоді опозиційної Громадянської платформи Кшиштоф Брейза заявив, що у Польщі продовжують завозити російське вугілля, але воно маркується казахстанським.

Поблизу терміналу помічаємо цистерни зі зрідженим чи скрапленим природним газом. Цистерни перевозить РЖД – Російська залізниця. На них написи: «Сибур», «ИНК – Иркутская нефтяная компания» та «Texol».

Кінцевий бенефіціар «Сибуру» – російський «Новатек», акціонерами якого є олігархи Путіна Леонід Михельсон та Генадій Тимченко.

Власник «ИНК» – російський мільярдер Микола Буйнов. «ИНК» у 2023 році почала проєкт з СПГ.

«Texol»казахський перевізник СПГ.

Європейські країни активно імпортують російський арктичний скраплений природний газ. У 2023 році імпорт СПГ у ЄС збільшився на 40%, причому експерти прогнозують збільшення імпорту у 2024 році. На відміну від США ЄС не запроваджував санкції щодо імпорту СПГ, найбільшими покупцями російського зрідженого газу є Франція та Іспанія.

Читайте також:  Блокування кордону: торговельні спілки країн ЄС закликали бойкотувати польських перевізників

«У результаті ЄС залишається пунктом призначення для 50% російського експорту СПГ та щомісяця надсилає до РФ 1 млрд доларів», – йдеться у звіті Центру досліджень енергетики та чистого повітря та коаліції Business for Ukraine, грудень 2023 року.

Близько 10 країн ЄС постійно імпортують СПГ, який виробляється на Ямалі – це російська Арктика. З грудня 2022 року по жовтень 2023 року половина експорту СПГ на 8,3 млрд доларів спрямували на ринок ЄС.

У січні 2024 року заборону на імпорт скрапленого газу з РФ Польща та країни Балтії пропонували включити до 13 пакету санкцій ЄС проти Росії.

Російський СПГ на станції у польському Бранєво могли привезти з Калінінграда.

Там у жовтні 2022 році ввели в експлуатацію термінал із приймання, зберігання та регазифікації зрідженого природного газу.

Район. Закордон планував поїхати у ще один пункт пропуску «Безледач-Багратіонівськ». Він ключовий у русі вантажів між РФта Польщею.

Саме через нього їде частина імпортованих Європою зернових – а це 2,23 млн т у 2023 році – майже удвічі більше ніж у 2022 році.

Поки українські фермери рахують збитки від війни та втрачених посівних площ, низьких закупівельних цін та складної й дорогої логістики, в Росії вихваляються, що торгівля з ЄС процвітає, адже зерно – продукт харчування, на якого не поширюються прямі санкції ЄС. Натомість частка України на ринку зерна до ЄС за 2023 рік скоротилася ще на чверть – до 1,2 млн т.

Читайте також:  Блокування кордону: польські протестувальники висипали на дорогу зерно з українських фур

Словом, у Багратіонівську ми планували побачити та порахувати фури, які прямують з Росії.

Але сталася ганьба: польська поліція затримала нас, відібрала техніку, не повідомила про затримання консула України, не надала можливості зателефонувати рідним чи у редакцію. Згодом були допити з АБВ – Агенцією внутрішньої безпеки Польщі.

Саме ця структура надала прикордонникам припис про наше негайне видворення з Польщі. 

Іронія долі: того дня, коли нас оголосили особами, що загрожують національній безпеці Польщі, польський Сейм ухвалив резолюцію про введення санкцій у зв'язку з імпортом російського та білоруського продовольства до ЄС.

Так, поляки нарешті збагнули, що саме російський, а ще латиноамериканський, а не неіснуючий український імпорт, знижує ціни в самій Польщі.

Саме про це давно говорять українські урядовці. Раніше про намір вимагати припинити торгівлю з Росією, принаймні збіжжям, заявив прем’єр Дональд Туск.

Отож, саме за намагання зробити сюжет про не до кінця закриту торгівлю європейців з Росією нас затримали та видворили з Польщі.

Побачена нами ідилія неподалік узбережжя Балтики різко контрастує з переходом «Ягодин-Дорогуськ», у який відвезли журналістів Район. Закордон польські прикордонники для депортації.

Черга фур біля українського кордону того дня розтягнулася на вісім кілометрів. 9 березня через Ягодин в Україну пустили тільки 70 авто, 15 польських блокувальників за 300 метрів до переходу зупиняли й автобуси.

На пункті пропуску «Ягодин» була гнітюча пустка, не вистачало тільки перекотиполя.

Читайте також:  Блокування кордону: польські фермери повністю перекрили рух вантажівок на чотирьох пунктах пропуску

 

Коментар
02/12/2024 Понеділок
02.12.2024
01.12.2024